Optimalizace virtuálního prostředí (VEO): Další vývoj SEO?
Co je rozšířená realita? Vysvětlení technologie AR
Rozšířená realita (také známá jako rozšířená realita) se za poslední desetiletí stala jedním z největších módních slov v technologickém průmyslu, ale co to je a proč by vás to mělo zajímat?
Abychom vám pomohli, vytvořili jsme tohoto průvodce, který podrobně popisuje, co je rozšířená realita a kde se s ní nejčastěji setkáte. Zde je vše, co potřebujete vědět.
Co je rozšířená realita?
Rozšířená realita je technologie, která vidí počítačem generované obrazy promítané do reálného světa. Existuje nespočet příkladů, jak pro zábavu, tak pro pracovní účely.
Populární hra pro chytré telefony Pokémon Go je jedním z nejznámějších příkladů, protože promítá Pokémony do vašeho okolí, aby to vypadalo, že Pikachu stojí přímo před vámi.
Aplikace sociálních médií jako Instagram a Snapchat vám také umožňují promítat digitální prvky na váš obličej, ať už jsou to brýle, hloupý klobouk nebo kočičí vousky.
Rozšířená realita není jen pro hloupou zábavu, protože ji lze použít také k tomu, abyste viděli, jak by vypadal nový nábytek uvnitř vašeho domova, zatímco Mapy Google ji používají k tomu, aby uživatelům pomohly se zorientovat.
Existuje také spousta příkladů společností, které používají rozšířenou realitu, zejména se zařízeními, jako je Holo Lens od společnosti Microsoft.
Jaký je rozdíl mezi AR a VR?
Spousta lidí si trochu plete rozšířenou realitu a virtuální realitu, což je pochopitelné vzhledem k podobným názvům a faktu, že obojí se používá v headsetech.
Mezi těmito dvěma je však jednoduchý rozdíl. Rozšířená realita promítá počítačem generované obrazy do prostředí reálného světa, zatímco virtuální realita má za cíl uvrhnout lidi do zcela virtuálních prostředí.
To znamená, že VR vyžaduje vyhrazenou náhlavní soupravu, takže vaše oči směřují k obrazovce. Existuje mnoho příkladů náhlavních souprav VR, včetně Oculus Quest 2, PSVR, HTC Vive a Valve Index.
Rozšířená realita nevyžaduje sluchátka a lze ji používat se smartphonem nebo notebookem. Vše, co potřebujete, je fotoaparát k zachycení vašeho okolí a obrazovka k zobrazení počítačem generovaného obrazu vytvořeného aplikací nebo hrou.
To neznamená, že nejsou k dispozici náhlavní soupravy pro rozšířenou realitu, protože Microsoft HoloLens jsou navrženy s ohledem na AR, podobně jako pověstné Apple Glass.
Co jsou brýle pro rozšířenou realitu?
Většinu zážitků s rozšířenou realitou si užíváte pomocí chytrých telefonů nebo notebooků. Používají kamery k vykreslení zobrazení rozšířené reality na obrazovce zařízení. Takto fungují oblíbené AR zážitky, jako je Pokemon Go.
V minulosti společnosti jako Bosch a Epson experimentovaly s AR tím, že vytvořily brýle s touto technologií. Ty se však pevně soustředily na případy použití v podniku a těžkém průmyslu a nabízejí věci, jako je diagnostika nebo poradenské nástroje pro inženýry.
Google byl jednou z prvních společností, které se pokusily přenést AR do hlavního proudu, když v roce 2014 začal prodávat prototyp Google Glass. Jednalo se o vlastní brýle s malou, dobře viditelnou obrazovkou a připojeným fotoaparátem. Společnost nikdy nevydala konečnou verzi a v roce 2015 přestala prodávat Glass spotřebitelům poté, co se objevily obavy o soukromí. Ale během svého krátkého zveřejnění produkt nabídl spotřebitelům mnoho služeb, včetně základních aplikací pro překlady v reálném čase a mapování hvězd.
Microsoft na to navázal vývojem a odhalením své první generace Hololens v roce 2016. Zařízení bylo zpočátku prodáváno pro různé účely, přičemž původní demo předvádělo nejmenovanou střílečku pro rozšířenou realitu, která viděla hráče, jak bojují s řadou invazních monster pomocí helmy. . Zařízení však nikdy nedostalo úplné vydání. Microsoft posunul platformu směrem k podnikovým zákazníkům uvedením Hololens 2 v roce 2017.
Stále se mluví o tom, že Apple plánuje vydat AR headset. Generální ředitel Tim Cook v rozhovoru pro Buzzfeed v roce 2016 chválil rozšířenou realitu jako více „masový trh“ než virtuální realitu. Letošní News informovalo, že Apple pracuje na AR headsetu za 3000 dolarů, který bude fungovat připojený k iPhonům. Informace nejsou zdaleka oficiální, ale cena by naznačovala, že zařízení je spíše důkazem konceptu pro vývojáře než spotřebním produktem.
Starší zvěsti uváděly, že společnost pracuje na produktu Apple Glass více zaměřeném na spotřebitele, ale kromě sporadických tweetů a nepodložených zpráv od bloggerů existuje jen málo důkazů, které by tyto drby podpořily.
Jaké jsou výhody rozšířené reality?
Největší výhodou rozšířené reality oproti virtuální realitě je, že je dostupnější a snáze se používá. Nemusíte nosit objemná sluchátka a technologii může používat jakýkoli smartphone nebo notebook, pokud má fotoaparát.
Také se nemusíte plně ponořit do digitálního světa, což znamená, že při sledování AR si stále můžete být vědomi svého okolí. Díky tomu je pohodlné hrát Pokemon Go, když jste venku, a přitom stále vidíte své okolí, abyste neprocházeli kolem jedoucího auta.
Existuje také spousta dalších výhod, například vidět, jak by vypadal nábytek ve vašem domě, nebo dokonce nasadit na obličej hloupý filtr. Ale ve skutečnosti je tato technologie tak nová, že ještě neznáme její plný potenciál. Vzhledem k tomu, že společnosti jako Apple doufají, že v budoucnu uvedou na trh AR headset, pravděpodobně uvidíme, že AR bude v příštích několika letech využíván mnoha jinými způsoby.
Rozhovor s Martinem Kotkem: Virtuální realita a proč s ní počítat?
Rozhovor s Martinem Kotkem: Virtuální realita a proč s ní počítat?
Čas čtení: 7 min.
O čem je virtuální realita? Dá se nějak využít pro marketing? A kdo k nám do Prahy za dva týdny přijede představit novinky ze světa VR? Vyzpovídal jsem hlavního pořadatele Czech VR Festu a evangelizátora VR, Martina Kotka.
Co je virtuální a rozšířená realita?
Martine, řekneš nám na úvod, co to vlastně je virtuální realita?
Virtuální realita (VR) je digitální simulace skutečné reality. Je zajímavá tím, že dokáže nasimulovat cokoliv, co známe. Skvělé ale je, že dokáže vytvářet i vizualizovat cokoliv, co neexistuje, co neznáme. Limitovaná je prakticky pouze lidskou představivostí, kterou vlastně lidé ještě neumí tolik používat. Budeme se pro její plné využití muset teprve naučit přemýšlet bez hranic. To je na virtuální realitě to nejkrásnější.
Vedle virtuální reality existuje i realita rozšířená neboli augmentovaná (AR). Ta je založená na podobném principu jako VR, jen člověka nevytrhává z reálného světa.
Pro plné využití virtuální reality se teprve budeme muset naučit přemýšlet bez hranic.
Jaké jsou tedy rozdíly mezi virtuální realitou a rozšířenou realitou?
Virtuální realita člověka vytrhne z reálného světa a jeho mozek přenese do 100 % digitální reality, kde není nic skutečného. Rozšířená realita funguje tak, že člověk vidí klasickou realitu skrz normální skla, na kterých jsou zobrazeny prvky reality digitální. Např. informace o vzdálenostech, popis předmětů, ale dají se tam doplnit i jakékoliv vizualizace. Cokoliv, co tě napadne. Můžeš si před sebou představovat různé druhy obrazovek nebo třeba můžeš vidět svého kamaráda, který tam s tebou fyzicky není, ale můžete si spolu normálně povídat. Může s tebou jít po ulici. Může s tebou sedět v zasedačce. Můžete společně interagovat v realitě, ale obohacené o ty digitální prvky.
Využití VR/AR
Jaké je reálné využití virtuální reality?
VR se používá hodně k edukaci, např. ve vzdělávání mediků. Zkoušejí si zde třeba pitvat. Jsou v digitální laboratoři a tam pitvají člověka, rozkládají buňky. Dají se takhle vizualizovat historické památky nebo budovy, které ještě nestojí. Žáci ve třídě si můžou procházet budovy a učebny. Nebo třeba člověk, který není ve škole se může zúčastnit výuky, protože si headset nasadí doma. Přes VR se např. člověk může podívat na „živého“ dinosaura, který stojí vedle něj a hýbe se. Teď budeme dělat jednu akci v zoologické zahradě, kde ho budeme ukazovat.
To už jsou tedy reálné příklady toho, co dneska existuje?
Přesně tak. Třeba jedna třída v ČR (gymnázium v Opavě) je plně vybavená oculama (Oculus Rift) a výuka probíhá v té učebně ve VR.
Přes VR se např. člověk může podívat na „živého“ dinosaura, který stojí vedle něj a hýbe se.
Další příklad. Virtuální realita se používá třeba pro showroomy. Teď jsme pro jednoho klienta dělali showroom, kde se jeho obchodník může setkávat s klienty z celého světa a ukazovat jim laserové frézky, ovládat je, odklápět a vrstvit. Můžou se spolu podívat dovnitř, jak to vypadá zevnitř. Klient pak řekne „aha, tak to chci“ a už si jen jede vyzvednout zboží. Takže takhle je využití VR v byznysu.
Co další příklady?
Dále se VR využívá v armádě na letecké simulátory. Český akrobatický pilot, Martin Šonka, vyhrává jednu cenu za druhou proto, že mu Univerzita obrany vyvinula simulátor, na kterém trénuje a díky tomu je strašně dobrej. Má na hlavě VR headset a lítá.
VR je super pro vizualizace. Využívají to developeři, realitní makléři nebo projektanti, když chtějí prodat svůj projekt, tak investorovi ukazují hotovou budovu včetně nábytku a on si jí může projít. To je docela zajímavé.
Ve vzdělávání se to využívá hodně, v porno průmyslu také, ale to jede hlavně v Japonsku. Nejvíc se tak VR používá asi v průmyslové výrobě, vzdělávání a architektuře. Herní průmysl je taky zajímavý, ale herní boom není tak aktivní. On totiž herní boom začal před pár lety, ale pak se zjistilo, že firmy všechny prodělávají, protože není dostatečně velká cílová skupina a hry se neprodávají. Skoro všechny hry jsou tak zatím na jedno brdo a nové moc nevznikají.
Herní boom začal před pár lety, ale pak se zjistilo, že všechny firmy prodělávají, protože není dostatečně velká cílová skupina a hry se neprodávají.
Dá se virtuální realita nějak využít i pro účely marketingu?
Rozhodně ano. Nejvíc asi na vizualizaci výrobků. Výrobní společnosti tak ukazují své výrobky na akcích a můžou je ukazovat svým klientům i vzdáleně, třeba přes headset do úplně jiného státu. To je ostatně i případ toho showroomu s frézkami.
Nebo škodovka a kdejaká jiná automobilka takhle ukazuje svoje auta. Můžu se skrz VR posadit do auta, prohlédnout si ho, projít si prošívání. Vypadá to fakt skvěle. Automobilky na tom frčí.
Hodně se pak používají ty nejlevnější headsety, klidně i ty papírové s QR kódem, pod kterým je ke stažení nějaká aplikace. Používá se to místo propisek jako dárkové předměty. Pro lidi je to něco nového.
Rozšířená realita má mnohem větší potenciál, ale zatím se moc nepoužívá.
Zatím jsme se bavili hlavně o virtuální realitě. Jaké možnosti využití jsou v rozšířené realitě?
Rozšířená realita má mnohem větší potenciál, ale zatím se moc nepoužívá. Využívá se třeba v mobilních telefonech, ale to není úplně rozšířená realita, je to jen pohled skrz mobil. Třeba Pokémon GO a tyhle věci. Nakladatelství Kraus teď vydalo učebnici biologie pro osmáky, ve které jsou buňky nebo srdce, studenti na to ukážou svým mobilem nebo tabletem a vyskočí jim srdce ve 3D, které si potom můžou prohlížet, vrstvit nebo otáčet. To je hodně dobrý.
V současnosti pro AR existují pouze HoloLens od Microsoftu. Ty umí trackovat sama sebe v prostoru. Umí rozpoznat stěny, umí rozpoznat stoly. Na stole tak může vyskočit graf, který tam ukážeš, na zemi může běhat třeba dráček. Dál je zde možnost ovládat věci na dálku. Ty vidíš vizualizaci nějakého robota, který v té místnosti vůbec není. Ovládáš, máváš a úplně někde jinde je skutečný robot, který dělá přesně to, co ty s ním teď děláš. To používá třeba ABB. Je to ale zatím spíš záležitost bohatých firem.
Zařízení pro VR/AR
Když už jsme zmínili HoloLens, jaká zařízení se pro AR/VR dnes využívají?
Pro rozšířenou realitu existují nyní jen ty HoloLens. Nyní jsme ve velkém očekávání, až přijdou na trh nové Meta 2. Všichni se na ně těší, mluví o nich, ale nikdo je neviděl. Lidi je mají objednané, zaplacené. Od listopadu na ně všichni čekají. Doufám, že na VR Festu je už budeme mít. Co se týče dalších zařízení, tak Microsoft rovnou oznámil, že ruší vývoj HoloLens 2 a bude se plně soustředit na vývoj HoloLens 3, které mají vyjít v roce 2019 a mělo by už jít o masovější záležitost.
Co se týče headsetů pro VR, tak tady je to zajímavější. Rozdělil bych to na 3 typy headsetů. Ty úplně nejobyčejnější jsou papírové cardboardy, které se dají pořídit od dvou stovek. Používají se k nějakým jednoduchým reklamním účelům. Od toho nemůžeš moc očekávat.
Pak jsou pokročilejší zařízení z plastu, které se dají nějakým způsobem ovládat. Mají tedy ovladač, mívají dost slušné zobrazení. Mezi ty nejlepší headsety, kde používáš mobil, patří Samsung Gear VR, ten stojí asi 10 000 Kč a prodalo se jich už přes 8 milionů. Výhoda je v tom, že ten kdo už má telefon, tak si koupí headset za 10k, dá si do něj telefon a jupí, může fungovat. Používá se to i na hry, ale spíš se to používá na vizualizace různých věcí, míst, architektury nebo přehrávání 360° videí a podobné věci.
Nejlepší pak jsou Oculus Rift, HTC Vive a PlayStation VR. PS je z té trojky jednoznačně nejslabší, ale je také nejlevnější. Výhoda je v tom, že se dá napojit na PlayStation, který má hrozně moc lidí. Tzn. jak se to začalo prodávat, tak se za půl roku prodalo víc než milion, což je víc, než kolik se prodalo HTC a oculusů za celý rok dohromady. Nejzajímavější a nejlepší jsou headsety od Oculus Rift, který patří Facebooku a HTC Vive. Ty jsou top, každý má svoje klady a zápory, jsou ale celkově srovnatelné. Na masových akcích se většinou používá HTC Vive. Na prezentace pro méně lidí mají zase větší výhody Oculus Rift.
Jak moc je rozšířená VR v ČR vs. svět?
VR přišla v plné síle teprve minulý rok a po celém světě je to vlastně stejné. Češi v tomto směru vůbec nezaspali. Jediný rozdíl je v tom, že se tu headsety nevyrábí, oproti třeba USA, kde je Facebook, který je vyrábí. Tam jsou proto o trochu dál. Mark Zuckerberg teď udělal konferenci, kde byly stovky oculusů a stovky účastníků to mělo na hlavě. To se ještě nikde jinde na světě nestalo. Samozřejmě v Číně se objevují hodně zajímavé věci, ale nemají takový dosah do Evropy. Ono to ale přijde. Teď jsme ve fázi, kdy to lidé objevují, zkouší a jsou překvapení, že je to už tak daleko. Proto je vlastně i náš festival, aby si to tam lidi dali poprvé v životě na hlavu a zjistili, že už to tady fakt je. Protože v minulosti už to tu bylo hodně krát. Říkalo se virtuální realita, bla bla bla, ale lidi pak zjistili, že to vlastně ještě není ono.
Mark Zuckerberg teď udělal konferenci, kde byly stovky oculusů a stovky účastníků to mělo na hlavě. To se ještě nikde jinde na světě nestalo.
Současnost vs. budoucnost
Co nás čeká v budoucnu?
V budoucnu nás čeká, že headsety přijdou o kabely a stanou se bezdrátovými. To bude velmi příjemné. Na to teď čekáme. Určitě se budou zmenšovat. Budou se také využívat mikrofolie, které se budou nalepovat na sklo, tzn. na normálních brýlích bude rozšířená realita. A samozřejmě další fáze, ale to je ještě tak 10 – 20 let, a to budou neurální rozhraní (neurointerface). Na tom teď pracuje Elon Musk, Google nebo Facebook, že člověk to uvidí přímo v hlavě. Takže už brýle nebudeme potřebovat vůbec.
S rozšířenou realitou se teď budeme hodně setkávat. Hlavně v autech na čelních i postranních sklech, kde se nám budou zobrazovat data, která budeme potřebovat, různé vizualizace, na postranních oknech hry apod. Obecně okna začnou být interaktivní. Už dnes se to trochu používá. Např. Jaguar ukazoval něco podobného, zajímavého.
S rozšířenou realitou se teď budeme hodně setkávat. Hlavně v autech na čelních i postranních sklech, kde se nám budou zobrazovat data, která budeme potřebovat, různé vizualizace, na postranních oknech hry apod.
Czech VR Fest
Na koho a na co se můžeme těšit na Czech VR Festu?
Z řečníků se můžete těšit na Veronicu McGregor z NASA, která je hlavní organizátorkou projektů a vede sociální sítě. Ví všechno, co se v NASA šustne. Bude informovat o využití rozšířené reality – HoloLens – na Marsu na tom roveru. Dále tam bude šéf komunity VR z Ameriky, Ryan A. Bell, který má teď za sebou projekt s Obamou (360° videa při jeho rozloučení s Bílým domem), Masaru Ohnogi z japonské herní společnosti Gumi Inc. či Amir Ebrahimi, vývojář z Unity Technologies, nejrozšířenějšího enginu pro VR.
Lidé si tam budou moct vyzkoušet všechny nejdůležitější headsety na trhu (pro VR i AR), různé doplňky a simulátory. Třeba létání, horskou dráhu, armádní simulátory i loď. Budou tam stánky, spousta konzolí, takže si budou moct zahrát hry, vyzkoušet aplikace ze všech možných oborů. Podívat se do Metaversu (Metaverse NEOS) prostředí pro sdílenou virtuální realitu. Budou se moct podívat, jak pořadatelé VR Festu mají ve VR naskenovanou budovu Jatek 78 a ve VR tam pracují, chodí, a networkují, přeměřují stánky, dělají rozvody apod. Bude to show.
Chtěl bys ještě dodat něco, na co jsem se nezeptal?
Snad jen, že v ČR máme neuvěřitelný potenciál co se týče počtu kvalitních IT, programátorů a grafiků. Máme jedinečný prostor stát se špičkami na světě ve vývoji VR. Virtuální realita je revoluce. Do 3 let bude VR multi miliardový byznys, stejně tak jako mobilní telefony a internet. Je to absolutní změna v tom, co se kolem nás děje, jak co funguje a jak se díváme na svět.
Na závěr bych ještě rád poděkoval celému týmu Czech VR Festu. Strašně důležitá je naše produkční Marianna Cimburová, pak Honza Husák – developer, který realizuje všechny věci, co si vymyslíme. Potom taky Jakub Šimůnek, náš grafik a samozřejmě Jakub Stejskal, kterého si velmi vážím a bez kterého by Czech VR Fest určitě nevznikl. Nedovedu si představit lepšího obchodního partnera.
O Martinu Kotkovi
Martin je spolumajitelem Czech VR Agency. Podle svých slov dává dohromady komunitu VR u nás a ve střední Evropě. Vytváří platformu pro spolupráci vývojářů, investorů, univerzit, technologických firem a státu. Připravuje hub a inkubátor pro zajímavé technologické projekty do nichž spadá i VR.
Rozhovor byl původně zveřejněn na webu
Optimalizace virtuálního prostředí (VEO): Další vývoj SEO?
Jedná se o volný překlad článku
Začínají se světy virtuální reality, rozšířené reality, metaverze, obchodu a SEO prolínat? Přečtěte si, co odhalují nejnovější trendy.
Realita se již neomezuje na to, co vidíte před sebou. Nyní máme alternativní reality, včetně virtuálních a rozšířených. Tyto technologické pokroky zapříčinily velké změny ve světě kolem nás. Je třeba plně porozumět těmto konceptům a také tomu, jak je používat pro budoucnost marketingu a elektronického obchodování.
Virtuální a rozšířená realita nyní překonává využití zábavy a míří také směrem k podnikání. Trendy založené na době, čase a pandemii vedou ke kompletnímu online obchodování. Mohli bychom v určitém okamžiku opustit éru SEO a vstoupit do nového stavu s novými pojmy a teoriemi?
Rádi Vám budeme věnovat čas osobně. Ukážeme Vám, o kolik peněz byste mohli každý měsíc vydělat více jen díky SEO! A to ZDARMA. Nemáte představu, kolik tržeb ze SEO Vašemu webu či e-shopu měšíčně utíká?Ukážeme Vám, o kolik peněz byste mohli každý měsíc vydělat více jen díky SEO! A to ZDARMA. Chci konzultaci ZDARMA >>
Co je virtuální realita?
Virtuální realita (VR) je simulované prostředí vytvořené počítačovou technologií. Technologie, která obsah zobrazuje, nabízí pohlcující virtuální zážitek. V případě virtuální reality jsou uživatelé přeneseni do trojrozměrného světa, kde mohou interagovat s 3D prostředím.
Nejznámějším prostředkem virtuální reality jsou brýle s displejem. Mezi oblíbené společnosti, které již promítají virtuální realitu do svých produktů, patří HTC Vive, Oculus Rift a PlayStation VR (PSVR).
Tři hlavní typy virtuální reality
Virtuální realitu lze rozdělit do tří hlavních pilířů:
Non-immersive VR : Počítačem generované virtuální prostředí, v němž si uživatel uvědomuje a ovládá fyzické prostředí, ve kterém se nachází. Nejběžnějším příkladem je videohra, v níž hráči vstupují do „herního světa“ s vlastním příběhem a postavami.
: Počítačem generované virtuální prostředí, v němž si uživatel uvědomuje a ovládá fyzické prostředí, ve kterém se nachází. Nejběžnějším příkladem je videohra, v níž hráči vstupují do „herního světa“ s vlastním příběhem a postavami. Semi-immersive VR : Prostředí částečně založené na virtuálním prostředí; obvykle se používá pro školicí a vzdělávací účely s velkými projektorovými systémy. Příkladem semi-immerzivního VR mohou být letecké simulátory, které piloti používají při výcviku.
: Prostředí částečně založené na virtuálním prostředí; obvykle se používá pro školicí a vzdělávací účely s velkými projektorovými systémy. Příkladem semi-immerzivního VR mohou být letecké simulátory, které piloti používají při výcviku. Full-immersive VR: Nejrealističtější zážitek z VR, kde jsou zrak a zvuk plně ponořeny do virtuálního prostředí. V případě, že uživatel využívá vhodné vybavení pro VR, má možnost vidět a cítit digitální prostředí, tak jako by se v něm skutečně nacházel.
Virtuální realita vs. rozšířená realita
Rozšířená realita (AR) je využití technologie k obohacení toho, co uživatelé vidí v reálném světě. K tomu dochází pomocí digitálního překrytí, které zahrnuje umělé objekty do reálného světa. Rozšířená realita je schopna kombinovat prvky fyzického i digitálního světa nebo přidat digitální prvky do reálného světa.
Aplikace pro mobilní telefony z roku 2016 „Pokémon Go“ je ukázkovým příkladem rozšířené reality. Uživatelé měli možnost se procházet ve skutečném světě a hledat postavičky Pokémonů, které se objeví ve skutečném prostoru před nimi na obrazovce mobilního telefonu.
Jednoduše řečeno, zde je hlavní rozdíl mezi VR a AR:
Rozšířená realita doplňuje zážitek ve skutečném světě.
Virtuální realita vytváří zcela nový zážitek a novou atmosféru.
A co metaverze?
Metaverze spojí virtuální a rozšířenou realitu a vytvoří svět, který nadále existuje, i když nehrajete. Půjde o realistickou online sféru, kde se uživatelé budou moci pobavit s přáteli, zúčastnit se pracovních schůzek a dokonce i nakupovat a prodávat produkty.
V idealistické verzi metaverze bude možné s virtuálními předměty operovat napříč platformami a umožní vám přenášet položky z jedné platformy na druhou.
Někdo může namítnout, že metaverze již nějakou dobu existuje – konkrétně ve videohrách. Například „World of Warcraft“ již umožňuje hráčům nakupovat a prodávat zboží. Avšak rozsah metaverze a toho, co může potenciálně nabídnout, je mnohem širší.
Jelikož je ale něco takového stále ještě v procesu vývoje, stále se spekuluje o tom, co přesně metaverze bude a jak bude vypadat. Je však zřejmé, že metaverze jakožto produkt vytvořila nové stavební kameny pro technologický svět.
Brzy například bude možné připojit stovky lidí na jeden jediný server, což by mohlo vzrůst pravděpodobně až na tisíce nebo dokonce miliony lidí. Existují také nástroje pro sledování pohybu, které lze využít ke sledování pohybů uživatelů v reálném čase. Metaverze bude mít obrovský dopad nejen na zábavu a sociální aspekty, ale také na marketing.
Jak daleko je virtuální realita
Je pravda, že virtuální realita ještě nedosáhla svého plného potenciálu. Je třeba vyřešit překážky ve VR jako jsou:
Cena a dostupnost.
Objemné headsety (brýle).
Technické chyby.
Statistiky však ukazují, že virtuální realita je na vzestupu, a to jak v oblibě, tak v poptávce. Kromě rekreace a domácí zábavy se virtuální realita využívá v následujících oblastech:
Trénink : Strážci zákona začali využívat virtuální realitu jako levnou a bezpečnou alternativu školení. Simulace mohou být použity pro výslechy podezřelých, nácvik zatýkání nebo řešení nebezpečných scénářů.
: Strážci zákona začali využívat virtuální realitu jako levnou a bezpečnou alternativu školení. Simulace mohou být použity pro výslechy podezřelých, nácvik zatýkání nebo řešení nebezpečných scénářů. Cestování : Cestovní průmysl trpěl pandemií koronaviru a nové VR vynálezy pomohly uspokojit touhu mnoha cestovatelů. Různé společnosti vytvořily skutečně pohlcující způsoby, jak cestovat po světě, včetně National Geographic Explore VR – který vám umožní navštívit dechberoucí místa jako je Antarktida nebo Machu Picchu.
: Cestovní průmysl trpěl pandemií koronaviru a nové VR vynálezy pomohly uspokojit touhu mnoha cestovatelů. Různé společnosti vytvořily skutečně pohlcující způsoby, jak cestovat po světě, včetně National Geographic Explore VR – který vám umožní navštívit dechberoucí místa jako je Antarktida nebo Machu Picchu. Nemovitosti : Společnosti začaly integrovat virtuální realitu do svého podnikání. Virtuální realita může realitním makléřům poskytnout několik výhod jako je snížení nákladů a času a umožnění potenciálnímu kupci prohlédnout si více domů najednou v jeden moment.
: Společnosti začaly integrovat virtuální realitu do svého podnikání. Virtuální realita může realitním makléřům poskytnout několik výhod jako je snížení nákladů a času a umožnění potenciálnímu kupci prohlédnout si více domů najednou v jeden moment. Armáda : Virtuální realita je klíčovou technologií používanou ministerstvem obrany USA. Virtuální realitu používá armáda pro výcvik, který považuje za příliš drahý, mimořádný nebo nebezpečný na to, aby bylo možné jej provádět v reálném světě. Virtuální realita je taktéž užitečná při výrobě zbraní a při optimalizaci vybavení.
: Virtuální realita je klíčovou technologií používanou ministerstvem obrany USA. Virtuální realitu používá armáda pro výcvik, který považuje za příliš drahý, mimořádný nebo nebezpečný na to, aby bylo možné jej provádět v reálném světě. Virtuální realita je taktéž užitečná při výrobě zbraní a při optimalizaci vybavení. Sport : Dlouhodobou taktikou sportovních týmů bylo studium nahraných tréninků nebo her za účelem analýzy výkonu hráčů a jejich soupeřů. Nyní začaly přední asociace jako NFL, NASCAR a NBA používat VR jako pomoc při procvičování a tréninku v simulacích v reálném čase.
: Dlouhodobou taktikou sportovních týmů bylo studium nahraných tréninků nebo her za účelem analýzy výkonu hráčů a jejich soupeřů. Nyní začaly přední asociace jako NFL, NASCAR a NBA používat VR jako pomoc při procvičování a tréninku v simulacích v reálném čase. Zábava : Zábava je obvykle to první, co člověka napadne, když si představí virtuální realitu. Videohry jsou nejčastějším zdrojem VR nebo AR. Existují však i jiné formy VR zábavy – kino a VR zábavní parky.
: Zábava je obvykle to první, co člověka napadne, když si představí virtuální realitu. Videohry jsou nejčastějším zdrojem VR nebo AR. Existují však i jiné formy VR zábavy – kino a VR zábavní parky. Architektura : Díky pokrokům ve virtuální realitě bylo možné VR použít jako šikovný nástroj pro architekty. Využití VR může pomoci s fázemi od návrhu po stavbu, hodnocení návrhů, předvádění návrhů a řešení chyb před zahájením procesu výstavby.
: Díky pokrokům ve virtuální realitě bylo možné VR použít jako šikovný nástroj pro architekty. Využití VR může pomoci s fázemi od návrhu po stavbu, hodnocení návrhů, předvádění návrhů a řešení chyb před zahájením procesu výstavby. Umění : Umělci mohou pomocí virtuální reality posouvat hranice a limity své práce. Diváci mohou „vstoupit“ do uměleckého díla prostřednictvím interaktivních videí a 360stupňových sférických panoramat, které působí jako výstavy v muzejní kvalitě.
: Umělci mohou pomocí virtuální reality posouvat hranice a limity své práce. Diváci mohou „vstoupit“ do uměleckého díla prostřednictvím interaktivních videí a 360stupňových sférických panoramat, které působí jako výstavy v muzejní kvalitě. Letectví : Piloti musí projít rozsáhlým výcvikem pomocí leteckých simulátorů. Virtuální realita se stala efektivnější alternativou k předchozím leteckým simulátorům, které byly buď příliš drahé, nebo objemné. S využitím VR si piloti mohou vyzkoušet zkušenosti za letu.
: Piloti musí projít rozsáhlým výcvikem pomocí leteckých simulátorů. Virtuální realita se stala efektivnější alternativou k předchozím leteckým simulátorům, které byly buď příliš drahé, nebo objemné. S využitím VR si piloti mohou vyzkoušet zkušenosti za letu. Vizualizace dat : Virtuální realita a rozšířená realita mohou pomoci sdělovat informace rychleji a stravitelněji. Pojmy jako akciový trh, změna klimatu a dokonce i Brexit by byly pro podniky snáze pochopitelné pomocí vizualizace dat ve VR.
: Virtuální realita a rozšířená realita mohou pomoci sdělovat informace rychleji a stravitelněji. Pojmy jako akciový trh, změna klimatu a dokonce i Brexit by byly pro podniky snáze pochopitelné pomocí vizualizace dat ve VR. Žurnalistika : V žurnalistice je možné zobrazovat digitálně vytvořené příběhy, které pomáhají vytvořit osobní zkušenost se zprávami a probíhajícími událostmi.
: V žurnalistice je možné zobrazovat digitálně vytvořené příběhy, které pomáhají vytvořit osobní zkušenost se zprávami a probíhajícími událostmi. Marketing/reklama : Virtuální realita může zlepšit marketing a reklamu téměř každé společnosti. Poskytování realistické zkušenosti s produktem zákazníkům může pomoci zvýšit pravděpodobnost, že si jej koupí. Volvo Reality bylo prvním příkladem testovací jízdy ve VR, která umožnila potenciálním kupujícím osahat si, pocítit a vyzkoušet si vozidla.
: Virtuální realita může zlepšit marketing a reklamu téměř každé společnosti. Poskytování realistické zkušenosti s produktem zákazníkům může pomoci zvýšit pravděpodobnost, že si jej koupí. Volvo Reality bylo prvním příkladem testovací jízdy ve VR, která umožnila potenciálním kupujícím osahat si, pocítit a vyzkoušet si vozidla. Sociální média: Přejmenování Facebooku na Meta je jedním z hlavních příkladů vstupu VR do světa sociálních médií. Facebook Horizon umožní uživatelům společně prožívat společenské události, chatovat s přáteli a dokonce budovat virtuální světy. Existují také aplikace pro VR jako je VRChat a REC Room, které uživatelům umožňují setkávat se a hrát hry ve veřejných i soukromých místnostech.
SEO a marketing ve virtuální realitě: Udržte se na špičce trendů
„Protože se technologie tak rychle vyvíjí, je důležité, aby společnosti začlenily nové technologie do svého podnikání, aby tak držely krok s dobou.“ řekl Cas Paton, CEO Mnoho indícií ukazuje budoucnost nakupování plně online. Čím je publikum mladší, tím větší je potřeba vyhýbat se kamenným obchodům.
Na základě průzkumu by 53 % lidí ve věku 25-34 let raději nakupovalo online, než aby zavítali do kamenného obchodu. Jedním z důvodů je vyhnout se rozhovoru s personálem v obchodě. Kromě toho 61 % mileniálů tvrdí, že je pro ně efektivnější mluvit s prodejcem prostřednictvím textové zprávy nebo online chatu.
V elektronickém obchodování došlo k obrovskému pokroku, protože online obchody se stávají showroomy pro zákazníky, kde si mohou produkt prohlédnout, zatímco fyzický obchod funguje spíše jako centrum, kde je možné se o produktu poradit, než aby šlo vyloženě o místo, kde si produkt můžete koupit.
Generace Z označuje skupinu lidí, kteří se narodili od konce 90. let do počátku 21. století. Generace Z je jedinečný, nový druh spotřebitelů. Vyrůstání ve světě plném technologií ovlivnilo způsob, jakým mladí lidé vnímají své nakupování. Předpokládá se, že tato generace bude mít v budoucnu obrovský vliv na způsob, jakým lidé nakupují.
Podle studií Generace Z nemá žádnou loajalitu ke značkám a chce důsledně měnit svůj styl a vzhled, aby držela krok se současnými trendy. To může značkám ztížit získání jejich důvěry, nicméně je zde prostor pro další příležitosti.
Instagram využil rychlého nakupování mezi mladými lidmi jednou z jeho nejnovějších funkcí, která umožňuje proklik na stránky značky přímo ze zveřejněného obrázku.
Pandemie koronaviru měla také obrovský dopad na nákupní průmysl. Když nastal lockdown, nebylo možné nakupovat zboží v kamenných obchodech. To však způsobilo masivní nárůst online nakupování. Ve skutečnosti tržby Amazonu během lockdownu vzrostly o 40 %.
Vzhledem ke všem výše uvedeným faktorům je jasné, že nakupování v kamenných obchodech je minulostí. Zákazníci nyní hledají rychlejší a efektivnější způsoby nákupu produktů, které potřebují. S využitím pokročilých technologií si lidé všech věkových kategorií mohou díky pár kliknutím pohodlně koupit, co chtějí.
Bude následovat optimalizace virtuálního prostředí (VEO)?
Virtuální a rozšířená realita již začala mít obrovský dopad v různých oblastech. Neměli bychom tedy předpokládat, že další dominantní oblastí bude nakupování a elektronický obchod? Pokud si zákazníci přejí pohlcující online zážitek, pak se zdá, že VR a AR jsou řešením pro budoucnost.
Mezi aktuální příklady virtuální a rozšířené reality používané v marketingu patří světová společnost Nike, která VR použila pro zkoušení oblečení a bot, a dále aplikace IKEA „The Place“, která umožňuje nakupujícím používat AR k umístění nábytku v interiéru.
Představte si, že si koupíte nový outfit ve svém oblíbeném obchodě nebo nakupujete týdenní potraviny z pohodlí domova. Zatímco aplikace pro mobilní telefony již mohou asistovat při online nákupu produktů, příležitost, kterou VR nabízí pro online nakupování, může překonat jakoukoliv současnou zkušenost s nákupem.
Optimalizace pro vyhledávače (SEO) byla v posledních letech velkou součástí obchodování, ale budoucnost obchodování ve virtuální realitě by mohla přinést nový termín – optimalizace virtuálního prostředí (VEO).
Mindy Weinstein – zakladatelka a generální ředitelka společnosti Market Mindshift – věří, že virtuální realita přetrvá, a stejně jako v případě SEO se musíme přizpůsobit a být připraveni na trh v tomto novém prostředí: “Růst metaverze je nevyhnutelný a je to něco, co bychom měli začít brát v úvahu,” uvedla Weinstein. „Například vzhledem k tomu, že metaverze je vizuální prostředí, bychom měli zajistit, aby optimalizované obrázky byly zahrnuty do našich strategií SEO obsahu. Metaverze je také již přizpůsobena pro zvuk, takže není těžké si představit, že bude vyvinut nějaký typ hlasového vyhledávání. Proto se domnívám, že jak se metaverze vyvíjí, musí být hlasové vyhledávání pro digitální marketéry na prvním místě.“
Jedná se o volný překlad článku
Write a Comment