Vy a počítač: Nadějná technologie, nebo břichabol? Jaké máte zkušenosti s VR brýlemi?
K čemu bude AR/VR headset od Applu dobrý a na jakou cílovou skupinu se zaměří
Mezi fanoušky Applu se už několik let mluví o příchodu AR/VR headsetu z dílny cupertinského giganta. Obzvláště v posledních měsících se jedná o poměrně žhavé téma, na které leakeři a analytici sdílí nové informace. Nechme ale všechny spekulace nyní stranou a pojďme se zaměřit na něco jiného. Konkrétně se totiž nabízí otázka, k čemu by vlastně takový headset mohl být, respektive na jakou cílovou skupinu Apple s tímto produktem zacílí. Možností je hned několik a musíme uznat, že každá má něco do sebe.
Současná nabídka
Aktuálně je na trhu k dostání hned několik podobných headsetů od různých tvůrců. Samozřejmě máme k dispozici například Valve Index, PlayStation VR, HP Reverb G2, případně i samostatně fungující Oculus Quest 2. Všechny se přitom zaměřují primárně na segment gamingu, kdy svému uživateli umožňují prožívat videohry v úplně jiných rozměrech. Ne nadarmo se navíc mezi hráči VR titulů říká, že kdo něco podobného neokusil, nedokáže to ani pořádně ocenit. Gaming neboli hraní her ale není jediný způsob využití. Headsety lze totiž využít i na řadu dalších aktivit, které už jen z vyprávění rozhodně stojí za to.
Koncept headsetu Apple apple view headset koncept 6 apple view headset koncept 5 apple view headset koncept 7 apple view headset koncept 8 +4 Fotek apple view headset koncept 9 apple view headset koncept 1 apple view headset koncept 4 Vstoupit do galerie
Ve světě virtuální reality jde dělat prakticky cokoliv. A když říkáme cokoliv, myslíme skutečně cokoliv. Dnes jsou totiž k dispozici řešení například pro hraní na hudební nástroje, meditaci, případně můžete rovnou s vašimi přáteli vyrazit do kina či na koncert a prakticky tak společně sledovat váš oblíbený obsah. Nutno také podotknout, že segment virtuální reality je stále víceméně na svém začátku a bude rozhodně zajímavé sledovat, kam se v následujících letech posune.
Na co se zaměří Apple
Aktuálně se tedy nabízí otázka, na jaký segment zacílí Apple. Zároveň hraje zajímavou roli dřívější vyjádření jednoho z nejpopulárnějších analytiků, Ming-Chi Kua, podle kterého chce Apple prostřednictvím svého headsetu do deseti let nahradit klasické iPhony. Tohle tvrzení je ale nutné brát s jistou rezervou, tedy alespoň nyní, v roce 2021. O něco zajímavější myšlenku přinesl redaktor Bloombergu, Mark Gurman, podle kterého se Apple zaměří na tři segmenty zároveň – gaming, komunikaci a multimédia. Když se na celou záležitost podíváme z větší šířky, přesně tohle zaměření nám dá největší smysl.
Kdyby se naopak Apple zaměřil pouze na jeden segment, ztratil by tím řadu potenciálních uživatelů. Jeho vlastní AR/VR headset má být navíc poháněn vysoce výkonným čipem Apple Silicon, který díky čipům M1 Pro a M1 Max dnes už nikdo nezpochybňuje, přičemž navíc nabídne kvalitní displej pro zobrazení obsahu. Díky tomu bude možné nejen hrát kvalitní herní tituly, ale zároveň si užívat i jiný VR obsah nebo nastolit zcela novou éru videokonferencí a hovorů, které se tak budou odehrávat ve virtuálním světě.
Kdy jablečný headset přijde
Nad příchodem jablečného AR/VR headsetu bohužel stále visí řada otazníků. Nejen že není jisté, k čemu bude vlastně zařízení detailně sloužit, ale zároveň je nejistý i termín jeho příchodu. Respektované zdroje prozatím hovoří o roku 2022. Je ale nutné vzít v potaz, že se svět nyní potýká s pandemií, ale zároveň se začíná prohlubovat problém s globálním nedostatkem čipů a ostatních materiálů.
10 nejlepších VR/AR náhlavních souprav a brýlí, které si můžete koupit právě teď
Virtuální realita, zatímco více trik v minulosti se pomalu začal zvedat od roku 2022. S přejmenováním Facebooku na Meta a posouváním konceptu Metaverse ještě dále není překvapením, že se o VR a AR začalo mluvit znovu. Pokud patříte mezi čtenáře, kteří se o tuto technologii zajímají a hledají nějaké produkty, máte štěstí. Na internetu je několik dobrých náhlavních souprav a brýlí pro VR a AR, které jsou cenově dostupné. Připoutejte se, když vám řeknu o nejlepších náhlavních soupravách pro AR a VR, které můžete právě teď získat.
Nejlepší brýle pro VR a AR k zakoupení v roce 2022
Co je virtuální a rozšířená realita?
Pokud jste v oboru VR a AR úplným nováčkem, dovolte mi, abych vás trochu představil. Aniž by to bylo příliš komplikované, virtuální a rozšířené reality jsou technologie, které vám pomohou přenést vás do jiného světa nebo přidat virtuální prvky do vašeho stávajícího života.
Virtual Reality zejména se zaměřuje na vytvoření simulovaného prostředí, které vás do něj ponoří. Lidé, kteří zažijí VR, se cítí jako v úplně jiném světě. V závislosti na prostředí, ve kterém se nacházíte, může být váš zážitek buď velmi zábavný, nebo děsivý. Virtuální realitu můžete zažít prostřednictvím VR headsetů, které se nasazují na hlavu a zakrývají váš zrak a sluch. Pokud to zní děsivě, nezoufejte, protože VR je ve skutečnosti hodně zábavná. Uvedu několik úžasných VR headsetů, abyste to mohli zažít sami.
Augmented Reality na druhou stranu přidává digitální prvky do života, který právě vidíte před sebou. Dobrým příkladem je vyhledání zvířete na Googlu prostřednictvím telefonu. Zobrazí se možnost zobrazení ve 3D. Zvíře se pak objeví ve vašem prostoru prostřednictvím objektivu vašeho fotoaparátu.
Můžete vidět, jak realisticky pes vypadá, i když tam evidentně není. Tím, že kombinuje digitální prvky v reálném životě, byl rozšířen. AR však může jít mnohem hlouběji a může se stát smíšenou realitou; kombinace AR a VR, kde můžete s těmito prvky AR pracovat po celou dobu nošení brýlí pro AR.
Nejlepší VR sluchátka, která si můžete koupit právě teď
299 dolarů 999 $ 1399 dolarů 599,99 $ 499,99 $
Nejlepší AR náhlavní soupravy, které si můžete koupit právě teď
999,99 $ 599,97 $ 299 dolarů 249,99 249 dolarů
Co hledat ve VR headsetu
Nákup chytrých brýlí pro AR je sice snadný, ale před nákupem náhlavní soupravy pro VR je třeba mít na paměti několik věcí. V závislosti na tom, jaký typ uživatele jste, se mohou také lišit. Nezapomeňte si však projít níže uvedený seznam a sledovat tyto faktory.
1. Kabelové vs. bezdrátové
Vzhledem k tomu, že náhlavní soupravy VR se nyní dodávají v kabelové i bezdrátové konfiguraci, můžete být zmateni, kterou z nich koupit.
Wired Sluchátka pro virtuální realitu vám obvykle poskytnou more graphical power protože vyžadují připojení k PC. Největší nevýhodou však je, že budete omezeni délkou drátu. Můžete být náchylní k zakopnutí a pádu, nebo si dokonce budete muset koupit prodlužovací kabely, pokud to náhlavní souprava podporuje. Kabelová náhlavní souprava pro VR navíc vyžaduje herní počítač střední až vyšší úrovně, takže může skutečně provozovat hry VR, které chcete, bez zpoždění. Výhodou toho všeho je však maximální možný grafický detail, který může headset poskytnout, a plynulý herní zážitek. If you’re someone who has values graphics and has a gaming PC, go with a wired VR headset.
Wireless náhlavní soupravy v poslední době urazily dlouhou cestu k tomu, aby byly pouze lepenkovými náhlavními soupravami. Největší výhodou bezdrátových VR headsetů je, že jsou dobře, bezdrátové. Většina uživatelů bude tuto svobodu naprosto milovat, protože nebudou muset být připojeni ke svému počítači, aby mohli hrát hry. Tyto typy náhlavních souprav lze snadno nosit a sdílet s přáteli a rodinou. Navíc to také eliminuje hmotnost připojeného drátu a je bezpečnější. Bezdrátové VR sety však také jsou restricted when it comes to graphics protože musí spouštět hry z pevného drátu uvnitř nich. Ale nedávné náhlavní soupravy, jako je ta, kterou nastíním níže, se stále mohou bezdrátově připojit k počítači a spouštět hry. Tak if you’re a user who values wireless freedom above everything else and doesn’t mind graphics pegged down a stepvyberte si bezdrátovou náhlavní soupravu VR.
2. Rozlišení obrazovky a Typ panelu
Stejně jako všechny ostatní typy obrazovek mají i VR headsety displeje s nastaveným rozlišením. Obecně platí, že nejlepší VR headset bude mít nejvyšší možné rozlišení. Displej s vysokým rozlišením je ve VR důležitý, protože čím lepší je kvalita, tím více se budete cítit ponořeni do zážitku. Displej s vysokým rozlišením také odstraní problém screen door effect (vidíte pixely na displeji) a ujistěte se, že se necítíte podráždění. Pokud si budete pořizovat sluchátka, ujistěte se, že jejich rozlišení je minimálně 1832×1920 na oko.
OLED displeje se pomalu objevují i v náhlavních soupravách pro virtuální realitu, protože nabízejí ještě větší přehlednost. Většina náhlavních souprav je však v dnešní době stále na LCD. Pokud jste někdo ochoten počkat, až přijde dobrá náhlavní souprava OLED, doporučuji tak učinit.
3. Zorné pole
Zorné pole v sadě VR je důležité, protože vám umožňuje vidět více kolem sebe. Náhlavní soupravy s úzkým FOV vám budou připadat omezující a nebudete se bavit. Zatímco většina VR headsetů v dnešní době bude mít alespoň a 100° FOVUdělejte si čas na kontrolu a jděte na 110, pokud můžete.
4. Druh sledování
Náhlavní soupravy pro virtuální realitu sledují pohyby nositele uvnitř jejich herního prostoru. To se provádí buď pomocí sledovačů nainstalovaných na náhlavní soupravě nebo základnových stanic rozmístěných v prostoru. Sady VR s integrovanými sledovači obvykle stojí méně a jsou poměrně přesné, pokud jde o sledování. Vyžadují také méně času na nastavení a jsou pohodlnější.
Na druhé straně sady VR se základnovými stanicemi jsou extrémně přesné, ale dražší a vyžadují více kroků k nastavení. Pokud se chystáte být příležitostným uživatelem VR, pak doporučuji použít sledování na palubě. Pokud jste však veterán ve virtuální realitě a máte peníze na to, abyste se ve hře dostali na vyšší úroveň, pak je lepší nápad pořídit si dražší sluchátka.
Co hledat v brýlích pro RR
Chytré vs brýle s rozšířenou realitou
Toto je důležitý rozdíl, kterého byste si měli být vědomi, pokud máte zájem o rozšířený prostor. Při procházení produktů vás může zmást, když uvidíte, že některé brýle jsou označeny jako Smart a AR. I když obě brýle poskytují některé funkce, mají důležité rozdíly.
Smart Glasses jsou brýle, které mají zabudovanou jakoukoli technologickou vlastnost, která je odděluje od běžných brýlí. Takže můžete mít sluneční brýle s vestavěnými reproduktory. Zatímco jiné brýle mohou mít připojenou kameru pro zachycení obsahu. Tyto druhy brýlí mají zřídka funkce AR a místo toho se zaměřují na poskytování některých dalších funkcí, jako jsou tyto.
Augmented Reality glasses na druhé straně mají vestavěné displeje, které promítají obsah před uživatelem FOV. Druh zobrazovaného obsahu se liší v závislosti na brýlích, ale sahá od zábavy po práci. Tyto AR brýle většinou obsahují také reproduktory a mikrofon a také pomáhají při komunikaci. Kromě toho, v závislosti na modelu, pro který se chystáte, můžete tyto prvky ovládat nebo jednoduše sledovat.
Je důležité poznamenat, že most AR glasses are focused on enterprise solutions. To znamená, že existuje jen hrstka AR brýlí, které skutečně poskytují spotřebitelům dobrý zážitek. Pro zpestření jsem uvedl kombinaci chytrých a AR brýlí pro široký výběr.
Často kladené otázky (FAQ)
1. Mám si pořídit VR nebo AR?
Answer. To zcela závisí na tom, jakou zkušenost s produktem hledáte. Pokud uživatel, který chce co nejvíce pohlcující zážitek, pak doporučuji vyzvednout si náhlavní soupravu pro virtuální realitu. Pokud však prostě chcete nějaké digitální zážitky a přitom mít skutečný život přímo před sebou, zůstaňte u AR nebo dokonce chytrých brýlí. Ať už se nakloníte jakkoli, zážitek by měl být zábavný.
Answer. V závislosti na druhu technologie a typu modelu, který zvolíte, yes you may have to. Náhlavní soupravy VR a brýle pro AR mohou vyžadovat, abyste zaplatili za určité zážitky a hry v příslušném obchodě. Pokud se však chystáte pro pár chytrých brýlí, nebudete muset platit nic navíc, abyste si užili hardwarové funkce.
3. Co je to smíšená realita?
Answer. Vše o smíšené realitě a o tom, jak se liší od AR a VR, se můžete dozvědět v našem odkazovaném článku.
4. Existují nějaké nevýhody takových technologií?
Answer. Jakákoli nevýhoda, která může být, je velmi subjektivní, pokud jde o VR a AR. Velká debata, která se s takovou technologií vede, je ztráta zásadního sociálního kontaktu s ostatními. Vzhledem k tomu, že VR a dokonce i AR ponoří lidi do digitálních prvků, dochází k určité ztrátě kontaktu s reálným světem. Zatímco někteří lidé tyto alternativní reality podporují, jiní jsou k nim skeptičtější. Na konci dne bude rozhodnutí, zda strávit v těchto náhlavních soupravách více času nebo ne ve srovnání se skutečným životem, na vás.
5. Existuje v takových technologiích nějaký potenciál?
Answer. Absolutně. Se zavedením Metaverse již začínáme vidět růst technologií, jako je virtuální realita. Lidé online se chytají těchto konceptů a pomalu tam překládají oblasti svého života. I když se i virtuální pozemky v Metaverse prodávají za skutečné peníze, v technologiích, jako je VR a AR, rozhodně existuje potenciál. Jak daleko to však zajde, ukáže až čas.
Ponořte se do VR AR s těmito sluchátky a brýlemi
Doufám, že s výše uvedeným výběrem náhlavních souprav pro VR a brýlí pro AR najdete svou perfektní kombinaci. Pokud jste zvolili naši nejlepší volbu a koupili si Quest 2, můžete s ním dělat spoustu věcí. Začněte tím, že se naučíte, jak nastavit a používat svůj Oculus Quest 2. Až budete hotovi, proč si na něm nezahrát pár her pro Steam VR. A pokud vás zajímá ještě více, můžete se dokonce naučit, jak vstoupit do Metaverse s Quest 2. Máte nějaké další doporučení pro produkty AR VR? Dejte nám vědět v komentářích níže.
Vy a počítač: Nadějná technologie, nebo břichabol? Jaké máte zkušenosti s VR brýlemi?
Podle IDC se loni prodalo 11 milionů AR/VR brýlí a trend bude rychle stoupat. Analytici věří, že v roce 2026 již prodeje pokoří 50 milionů. My, lidi od počítačů, bychom k nim měli mít nejblíže, ale jak ukazují zkušenosti naší redakce, ne pro všechny je tato technologie zajímavá či z různých důvodů vhodná.
I proto se obracíme také na vás, čtenáře, jaké zkušenosti s VR brýlemi máte vy. Nezapomeňte hlasovat v anketě, případně popište vlastní zážitky do komentářů. A pokud máte tipy na zajímavé aplikace či hry, rozhodně se podělte.
Stanislav Janů
Vyzkoušel jsem je a jednou si je koupím
V rámci testování jsem vyzkoušel některé modely HTC Vive, stejně tak Oculus Quest. Největší dobu, necelý rok, jsem strávil s HTC Vive Pro, který se pro mě stal hlavním herním příslušenstvím. Patřím totiž mezi fanoušky simulátorů – ať už těch leteckých nebo automobilových. Ostatně je to herní žánr, který mi prozatím jako jediný dává pro VR opravdový smysl. Tituly jako Assetto Corsa, Project Cars, Euro Truck Simulator či DCS se ve VR dostávají na zcela jinou úroveň a každého fanouška musí pohltit. Tedy pokud netrpí kinetózou.
I přesto jsem ale vůči VR spíše skeptický a pokud bych si měl vsadit na masovější rozšíření, pak to bude u AR. VR bude ještě dlouho narážet na technologické překážky jako jsou hardwarové požadavky a také ceny samotných brýlí. Pravděpodobně tak ještě nějakou dobu zůstanou velmi úzkým segmentem pro herní nadšence nebo naopak firemní sféru. A nezmění to ani metaverse, kde VR je/bude zbytnou technologií.
Osobně budu čekat na VR brýle, které nevyžadují externí senzory, alespoň čtyři hodiny vydrží běžet na baterku, k počítači nejsou připojeny kabelem a nabízí rozlišení s neviditelným rastrem. Hned jak bude takový model na trhu, rozbíjím prasátko.
Karel Javůrek
VR brýle jsem si koupil
Vyzkoušel jsem v průběhu let asi většinu VR brýlí, už od první prototypu Oculusu. Nakonec jsem minulý rok koupil Oculus Quest 2, který je neuvěřitelně výhodný v poměru výkonu a ceny, prostě vůbec nemá konkurenci. Stále ale platí, že se to nedá nosit déle jak 2 hodiny a není to úplně pohodlné. Používal jsem to vlastně jen na cvičení s Beat Saberem. V poslední době jsem ale neměl čas a tak jsem ho prodal, protože se stejně chystá nová generace.
Jedno mi ale došlo – jasně, je to budoucnost, ve které budeme nakonec utopeni, ale větší používání je hodně daleko, třeba tak za 10 let. Až to bude extrémně tenké, lehké, rozlišení extrémně vysoké a podaří se vyřešit pohyb v prostoru. Myslím, že AR (brýle pro rozšířenou realitu) bude v tomhle ohledu použitelnější a hlavně je člověk bude moci nosit celý den už od první verze. A jakmile to bude celodenní zařízení, bude to znamenat mnohem větší inovace (HW/SW) a větší rozšíření.
Díky tomu se může stát, že současné VR je vlastně jen slepá ulička a nakonec vznikne nejlepší VR až v pokročilém stádiu z AR, kdy budou skla schopná docílit jak plné propustnosti, tak i kompletního překreslení virtuálním obrazem. A abyste se odrušili od okolí, tak si na ně jen natáhnete nějaký kryt ve stylu takových těch brýlí do pouště. A v hodně vzdálené budoucnosti pak samozřejmě něco ve stylu čoček a je vyřešeno úplně. Do té doby se snad vyřeší i pohyb – buď chytře mechanicky, nebo přes Neuralink a podobně, kde by mělo dojít ke zrušení jakéhokoli dalšího hardwaru.
Nejoblíbenější brýle pro virtuální realitu
HTC Vive Pro nabízí 19 obchodů za ceny od 2 590 Kč Porovnat ceny
Další oblíbené brýle pro virtuální realitu
Markéta Mikešová
Vyzkoušela jsem je, ale není to pro mě
Na VR brýle mám od začátku stejný názor. Vyzkoušela jich hromadu, PS VR a Oculusem počínaje, HTC Vive a Samsung Gear VR konče, přijde mi to jako hrozně zajímavá technologie, ale… ne na doma.
Nemám doma pro to prostor a vím, že žádné hry bych na VR nehrála. Chci u hraní relaxovat a ne zběsile máchat rukama. Navíc mám ve svém okolí hodně lidí, kteří trpí pohybovou nemocí, takže bych ty brýle opravdu mohla používat jen já a to je zbytečná investice. Je tu také aspekt, že nosím dioptrické brýle (s hodně vysokými dioptriemi) a nasazovat si kvůli VR čočky je otrava. Ne, není příjemné mít na hlavně dvoje brýle.
VR brýle se mi naopak líbí jako vzdělávací součást různých expozic, muzeí, instalací apod. Tam si je ráda nasadím a projdu si nějaký virtuální materiál, díky kterému se něco dozvím. Ale sama domů si je prostě nekoupím a ta představa, že bych je musela mít pro vstup do nějakého hypotetického metaverza je až skoro děsivá.
Filip Kůžel
VR brýle jsem si koupil
Na veletrzích jsem v průběhu let vyzkoušel kde co. Hry vypadají fantasticky, ale moc nehraju, takže tenhle směr VR mě vlastně moc nezajímá. Výukové a školicí aplikace vypadají užitečně, ale nejsem firma, takže užitek také nula. V době největšího boomu mobilního VR jsem měl Samsung Gear VR, prozkoumal jsem dostupný obsah, ohromil děti a pár návštěv, pak brýle putovaly do skříně a po dvou letech šly z domu. Zatím mi VR nezapadá do života, nic mi nepřináší.
Jakub Čížek
VR brýle jsem si koupil
Tedy, já si je nekoupil, ale z nejedné akce, ve které měl prsty Google, jsem si přivezl hromadu reklamních cardboardů, které jsem pak rozdával zájemcům z řad čtenářů (ne, už žádné další nemám). Jasně, asi to není úplně typický zástupce high-end VR zařízení, ale základní princip je identický, takže proč ne. Co jsem se tak ptal, zvídavcí geekové nakonec s cardboardy experimentovali především na přírodovědném portálu PornHub a doplňovali si znalosti z oblasti lidské biologie v 360°, což je jistě chvályhodné.
Mně osobně současný stav VR připomíná ty obrovské laptopy z 80. let minulého století. Z hlediska ergonomie si tedy ještě 10–20 let počkám, až si projde VR stejnou evolucí a z těžké krabice se stane lehká a tenká žiletka do kabelky přes rameno.
Karel Kilián
Ještě jsem je ani nezkoušel
Možná je to u technického redaktora paradox, ale VR brýle jsem ještě nikdy nevyzkoušel. Prostě nebyla příležitost. Přitom je to něco, o čem sním už od svých gymnaziálních let, a to je skoro třicet roků. Tehdy jsem snil o tom, jak úžasné by v nich mohlo být simulátorové závodění.
Dnes bych si je asi nekoupil, protože hry hraji tak minimálně, že by se na ně prášilo kdesi v koutě (jako na joystick, volant či letecké berany). Ale vyzkoušel bych si je moc rád – nejvíc by mě asi zajímalo, jak na nich vypadá Microsoft Flight Simulator. Věřím, že to posune zážitek z této hry na úplně novou úroveň.
Jiří Kuruc
Vyzkoušel jsem je a jednou si je koupím
Jako nadšenec do moderních technologií musím být u toho. Jakmile technologie umožní to, aby byly brýle lehké, pohodlné, s fantastickou kvalitou obrazu a zvuku, připojené bezdrátem a se skvělou výdrží, pak budou standardní součástí každé domácnosti. Jistě se shodneme, že jde jen o otázku času. Odehrál jsem přes VR Half-Life Alyx a zkusil vše možné, z těchto zkušeností mi ale vyplývá, že v oblasti zábavy nyní technologie předchází kvalitnímu obsahu, a mělo by tomu být naopak.
Zato v průmyslu, výzkumu a vědě je uplatnění VR ohromné a praktické: třeba zaškolení nových pracovníků na strojích se simulací poruch, kterou byste na skutečném stroji nejen neudělali, ale stálo by vás to ohromné peníze. Těch uplatnění je celá řada a na i v Computeru se jim stále věnujeme. Můžete VR přehlížet, ale jednou vás zkrátka dožene.
Petr Urban
Vyzkoušel jsem je, ale není to pro mě
Imerze je úžasná, ale těch háčků se ve vztahu k virtuální realitě objevuje pořád spousta. Některé se dají vyřešit technologicky (kvalita obrazu, výdrž soupravy apod.), tj. je to otázka času. Něco se ale nevyřeší. Virtuální realita není vhodná pro nás, kteří máme malé byty. Helmu na sebe nemusíte napasovat, pokud nosíte dioptrické brýle. Za ty roky navíc těch skutečně zajímavých aplikací nevzniklo tolik.
Virtuální realita představuje zajímavé hřiště, s ohledem na všechna omezení si u sebe investici (zatím) neobhájím. Méně imerzní, zato levnější a z hlediska fyzického prostoru nebo nutnosti kupovat další elektronický krám méně náročné mi přijdou obyčejné displeje. I do hraní klasických her se dokážu dostatečně položit a virtuální realita pro mě není něco, bez čeho bych se neobešel, je to spíše taková třešnička na dortu. (Přímé srovnání mám např. se Superhot, které znám v obou verzích.)
Aby to bylo srozumitelnější – před lety Call of Duty stagnovalo v oblasti grafiky, ale prodávalo se jako rohlíky. Byly tady technicky vyspělejší, chytřejší a lépe hratelné hry, jenže tohle byl produkt dostatečně dobrý, takže masu uspokojil. Takhle mě uspokojuje hraní na počítačích nebo konzolích s obyčejnou obrazovkou.
Tomáš Holčík
Vyzkoušel jsem je, ale není to pro mě
Na veletrzích i formou zápůjčky jsem si vyzkoušel snad všechny varianty VR a AR brýlí. Fascinují mne technologie, které je pohánějí, dokážu si představit cílovou skupinu, ale upřímně mne zatím nějak zásadně neoslovily, abych do nich investoval své vlastní peníze.
Nadšený jsem byl z trackování očí v HTC Vive Pro Eye, ukázka zacvičení obsluhy pomocí Microsoft Hololens mi otevřela nový svět možností a Oculus Quest 2 dokáže nízkou cenou nalomit hodně zájemců.
Popravdě ale, když jsem si zkoušel libovolný herní/výukový/zážitkový obsah, nikdy jsem neměl pocit, že zrovna to nutně musím mít. Nikdy nejsem ve VR šokovaný, že kolem mne proplouvá velryba, ale spíše pozoruji rychlost překreslování pixelů nebo optické vady na kraji zorného pole. Nechodím opatrně po žebříku přes ledovou průrvu na Mount Everestu, ale spíše záměrně šlápnu bokem do volného prostoru, abych zjistil, jak na to hra reaguje.
Odehrál jsem pár levelů v Half Life Alyx, ale neměl pak chuť se do toho světa vrátit a dohrát ho. Snad jen u Beat Saberu si dokážu představit nějaký potenciál pro fitness. Tedy stále čekám na tu killer aplikaci, která mne zlomí a přesvědčí, že VR brýle si zaslouží nejen mou investici, ale hlavně strávený čas.
Martin Chroust
Vyzkoušel jsem je a jednou si je koupím
Delší dobu jsem používal brýle Gear VR od Samsungu, než jejich vývoj jihokorejci ukončili. Osobně mi toto rozhodnutí přišlo jako unáhlené, protože v mobilním VR byl velký potenciál. Ve své době mělo Gear VR své mouchy. Rozlišení bylo nedostatečné, chybělo 3DoF trackování, a navíc se baterie telefonu při používání velmi rychle vybíjela. Logickým krokem by bylo vypuštění samostatných brýlí, a tímto směrem se orientoval Oculus či HTC, jenže těsně před jejich představením Samsung z projektu vycouval. Možná proto, že mobilní realitě ve své době „něco“ chybělo.
VR zážitky byly zajímavé, např. horská dráha, pádlování na kánoji, apod., ale chtělo to nějaký mainstream zážitek nebo hru, který by brýle více zpopularizoval. A to se nestalo. Pokud výrobci doladí brýle, které by měly smysluplné zábavní využití, dokáži si představit, že bych si brýle koupil. Ale když už, tak se vším všudy. Jenže, přes 30 tisíc za kompletní kit s brýlemi HTC Vive, je pro mě přeci jen velká částka.
Lukáš Václavík
Vyzkoušel jsem je, ale není to pro mě
Měl jsem Google Cardboard, ale to byla spíš taková legrace. Opravdu plnohodnotné brýle jsem dosud nevlastnil, jen si je při různých příležitostech vyzkoušel, abych zjistil, že můj mozek není kompatibilní. Stačí chvilka a už se mi zvedá kufr, a to i u relativně statických her a aplikací, v nichž se pouze rozhlížím, ale nechodím.
Nevím, jestli se ty problémy s kinetózou vůbec kdy spraví. Jestli pomůže vyšší rozlišení a frekvence, kratší odezvy, jiné čočky… Dost bych si to přál, protože AR/VR brýlím na rozdíl od těch 3D hodně věřím.
Do té doby se snad podaří vychytat i jiné mouchy. Potit se ve velkých těžkých brýlích a být sešněrovaný kabelem také ještě není vrchol ergonomie. Oculus/Meta Quest, které se obejdou i bez konzole/PC, ukazují směr. Za sebe bych si ale přál, aby to byl směr bez Facebooku.
A co vy, jaké máte zkušenosti s VR brýlemi?
Write a Comment